Fráze, které zaručeně vyvolají hádku. Vyhýbejte se jim

konflikt

Hádky jsou stresovou záležitostí, které se chceme pokud možno vyhýbat. Ne vždy nám to jde. To, co řekneme, si totiž druhá osoba může vyložit jinak, než bylo myšleno. Stres má na náš organismus někdy až devastující účinky. Dokáže nám zkazit náladu. Když pociťujeme stres, jsme v režimu „pohotovosti“ – zrychlený krevní tep, ostražitost. To může znamenat únavu a z dlouhodobého hlediska i vysoký krevní tlak. Proto si při konverzaci dejte pozor na několik frází.

Chytré fráze – promyšlené fráze

Někdy se tomu prostě neubráníme, a řekneme něco, co nás zrovna napadlo. I když je to necitlivé nebo třeba zarážející. Slova mohou zranit. V případech, kdy chceme mluvit o něčem negativním, ale i při běžné konverzaci bychom měli myslet na to, jaký budou mít naše slova dopad. Nejenom význam slov ale také tón, jakým je pronášíme, mají váhu. Proto je důležité si nejprve negativní emoci v sobě zpracovat, než se pustíme do argumentace.

Foto: Pixabay

Fráze, kterým se raději vyhněte

Pokud řeknete nějakou z následujících frází, konfliktu se zaručeně nevyhnete. Patří mezi ně:

  • „Ty vždycky…“
  • „Nemůžu uvěřit…“
  • „To proto, že jsi…“
  • „Neposloucháš, co říkám…“

Samotné slůvko „ty“ může být v mnoha případech obviňující. Cokoli, co je definitivní nebo přímé, může vyznít konfliktně. V druhé osobě to spustí obranný reflex – a hádka je na světě.

Správně argumentovat

To ale neznamená, že musíme s každým vždy souhlasit. Pokud se s někým bavíte a máte odlišný názor, je třeba druhou osobu ujistit o tom, že jste slyšeli a porozuměli tomu, co vám chce říct. A potom klidným tónem prosadit svůj vlastní názor. Abyste se vyhnuli hádce, je velmi důležité, aby druhá osoba věděla, že ji posloucháte. Vlastní názor prosazujeme citlivě, bez jakýchkoli projevů agrese. Snažte se uvědomit si, že každý má právo na vlastní názor, byť je odlišný od toho vašeho.

Fráze, které můžeme používat

Namísto frází, které druhého rozzlobí, můžeme používat fráze, které ho ukonejší. Mezi ně patří:

  • „Slyším, co říkáš…“
  • „Snažím se tě pochopit…“
  • „Chápu, jak to myslíš, ale…“

Pokud se pustíte do konfliktu, měli byste si pamatovat, že vaše neshoda je o určité záležitosti, ne o lidech. Proto nenapadejte osobu, se kterou diskutujete. Orientujte se na přítomnost a nevytahujte minulé argumenty nebo skutečnosti či dokonce budoucí možné výsledky. Každý konflikt je problém, který je potřeba vyřešit. Ne bitva, kterou musíte vyhrát.

Zdroje info:

https://www.cnbc.com/2023/12/20/these-4-phrases-that-can-escalate-an-argument-what-to-say-instead.html

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2568977/

Foto: Pixabay