Komunikační škůdci se týkají každého
Efektivní komunikace je pro každého z nás velmi důležitá. Mnohdy se nám daří být maximálně konstruktivní, nicméně ne vždy se to podaří. Existuje spousta různých destruktivních technik, které mohou zničit všechno, co jste předtím budovali. Takzvaní komunikační škůdci dokážou v negativním slova smyslu doslova a do písmene zázraky. Možná jste se také s některými takovými škůdci setkali a ani o tom nevíte. Zajímaví jsou především ti, kteří patří do tuctu komunikačních špinavců, jejichž autorem je Thomas Gordon.
Soudy na prvním místě
V první řadě se do soudů řadí kritika. Jakékoli negativní hodnocení postojů člověka povede k nějaké reakci. Typické jsou věty typu: Můžeš si za to sám. To samé se týká invektiv. Stereotypy, když o někom tvrdíte, že je pitomec, rozhodně efektivní komunikaci nepomohou. Stejně tak není ideální ani diagnostika druhého. Typická je věta: Jasně do tebe vidím. Na místě ale není ani chvála, která hodnotí. Ty jsi ale herec. Typická hodnotící chvála s trochou negace.
Expresní řešení nepomohou
Rozhodně také nevsázejte na nějaká rychlá a většinou unáhlená řešení. Ty také dokážou velmi rychle odradit. Typické jsou třeba příkazy a hrozby. Obojí má možná nějaký prvotní efekt, ale ve finále se situace obrátí proti vám. Zapomenout nelze ani na přespřílišné moralizování. Jinými slovy jde o jakási domácí kázání. Pozor i na přehnaný výslech toho, co se kde komu stalo. Optimální jsou spíše nenásilné a dobře mířené rady.
Nezabývejte se přehnaně pocity jiných
Poslední zajímavosti jsou spíše radami než škůdci komunikace. Určitě se také naučte v jistých situacích uhýbat. Bude se vám to hodit. Nelpi na tom tolik. Podobné věty se určitě hodí. Určitě je vhodné druhého člověka zahrnout racionalitou a pořádnými argumenty. Vynikající je třeba věta: Tak si tedy shrňme fakta. Určitě není od věci také ujišťování. Tady jsou tradiční věty jako: Ráno je moudřejší večera.
Zdroj náhledového obrázku: Pixabay.com
Zajímá mě vše okolo zdraví. O své zkušenosti z této oblasti se rád podělím.