Odklad školní docházky? Zohledněte typ osobnosti. Kdy odklad nic neřeší?

Dítě

Váháte, jestli je vaše dítě do školy sociálně nebo emočně připravené? To, co vypadá jako nezralost, může být přirozený rys vašeho dítěte, a v budoucnu dokonce jeho silná stránka. O jaké případy se může jednat? Kdy tedy odklad není řešením, protože za rok bude situace velmi podobná? Rozebere psycholožka Šárka Miková, autorka unikátní teorie osobnosti nazvané Teorie typůTeorie typů. Pojďme si uvést pár velmi častých příkladů ze života:

  • Máte dívku, která je v 6 letech necitlivá a neobratná ve vztazích.

Je možná typ osobnosti, který vyhodnocuje situace spíš na základě logiky než pocitů a vztahů, proto se v dospělosti bude umět nezávisle a objektivně rozhodovat. Až 35 % žen má takto vrozeně nastavený mozek, ale od mala mnohé čelí tomu, že by měly být citlivější, laskavější a více pečovat o druhé.

  • Máte chlapce, který se snadno rozpláče, protože si myslí, že už ho nemáte rádi.

Zároveň je ale velmi vnímavý k pocitům druhých. Má to takto až 40 % mužů, ale bohužel jsou masírováni genderovými stereotypy o tom, že muž má být „dost chlap“ – tedy silný, pevný a ovládat své emoce.

  • Máte dítě, které nerado mění své zvyklosti a hůř se adaptuje.

Na roli školáka si rychle zvykne přímo ve škole, kde bude stabilní režim, pravidla a řád. 

„Z uvedených příkladů vyplývá, že vaše dítě možná není nezralé pro školu, jen ho posuzujeme genderově stereotypními měřítky nebo mu jeho vrozené potřeby přirozeně komplikují adaptaci na novou situaci,“ objasňuje psycholožka Šárka Miková, která napsala několik knih, např. Milovat nestačíMilovat nestačí.

školní zralostFoto: Se svolením Šárky Mikové

Nezralost, nebo typ osobnosti?

„Až budete přemýšlet o školní zralosti svého dítěte, radit se o ní s učitelkami ve školce nebo se obávat toho, jak zvládne dítě nástup do první třídy, vezměte v úvahu taky typ jeho osobnosti. Odhalit ho můžete pomocí zmíněné knihy,“doporučuje zkušená psycholožka.

Pojďme se tedy nyní podívat na školní zralost z hlediska 4 typů temperamentu4 typů temperamentu. Co potřebují při učení a proč mohou působit jako nezralé, i když ve skutečnosti nejsou?

  • SP děti potřebují především BÝT TEĎ A TADY, SVOBODU A OKAMŽITÝ DOPAD

Proč hrozí iluze nezralosti? Mohou působit roztěkaně i nevychovaně.

Musí si svět „osahat“ a učit se metodou „pokus – omyl“. Mohou vypadat nezralé ve smyslu udržení pozornosti u činností, které jsou málo akční.

„Tyto typy mohou také působit jako rebelové, kteří porušují záměrně pravidla – což se někdy opravdu děje, pokud jsou pravidla stanovena příliš autoritativně a dítě nemá prostor pro volnost a pohyb. Většinou ale pravidla nepřekračují naschvál, jen jsou tak pohlceny akcí, že si pravidlo neuvědomí, nebo si ho prostě nepamatují.“

  • SJ děti mají potřebu STABILITY, PŘEDVÍDATELNOSTI A SPOLEHLIVOSTI

Proč hrozí iluze nezralosti? Mohou působit nejistě, introvertní verze i nedostatečně sociálně zralé.

Mají rády stálou strukturu a řád, konkrétní zadání a rády pracují se šablonami a vzory. Potřebují, aby jim učitel dostatečně přesně říkal, co od nich očekává, a poskytoval jim podporu na cestě, pokud si nejsou jisté. Prožívají nejistotu a pocity selhání, když nepochopily úkol, nebo se ztratily při jeho řešení.  „Přestože ve škole většinou plní to, co se po nich žádá, mohou vypadat nejisté, potažmo nezralé, pokud od nich vyžadujeme plnění kreativních úkolů s otevřeným zadáním. Introvertní verze SJ typů mohou navíc působit „nedostatečně“ také v oblasti sociální zralosti – navazovat kontakty s novými lidmi a ve vztazích se nějak „emočně angažovat“ je pro ně v tomto věku ještě velmi náročné.“

  • Vrozenými potřebami NF dětí je HLUBŠÍ SMYSL, JEDINEČNOST A HARMONIE

Proč hrozí iluze nezralosti? Mohou působit emočně nezralé.

Potřebují prostor pro svou fantazii a osobní vztah s učitelem, který jim dává najevo, že je má rád a jsou pro něj něčím výjimečné. A také aby byl laskavý a shovívavý k nim i spolužákům. Jinak se trápí, řeší pocity své i ostatních a na výuku se nemohou soustředit.

„Tyto děti vše hluboce prožívají, a proto mohou vypadat emočně nezralé. Introvertní NF typy se pak mohou zpočátku držet hodně zpátky v novém prostředí a s novými lidmi.“

  • Pro NT děti jsou klíčové potřeby ROZUMĚT A PROVĚŘOVAT, KOMPETENTNOST A ZDOKONALOVÁNÍ

Proč hrozí iluze nezralosti? Mohou působit neprakticky i nezrale v sociální oblasti.

Na okolí působí zpravidla velmi inteligentně – zajímají se o témata, která bychom u předškoláka nečekali, pátrají po logice věcí. Tahle jejich „intelektuální zralost“ je někdy v rozporu s praktickými dovednostmi sebeobsluhy. Ne proto, že by jí nebyly schopné, ale cokoliv pravidelného (např. čištění zubů či oblékání) je pro ně nuda a často se rády nechávají obsluhovat svými rodiči.

„Rodiče se pak obávají, jak to dítě bude zvládat ve školce či škole. Tam ale zpravidla funguje, protože před okolím nechce být vnímáno jako neschopné. Introvertní verze NT typů mohou navíc působit nezrale v sociální oblasti – nemají potřebu se seznamovat nebo něco sdělovat,“ doplňuje Šárka Miková.

Šárka MikováŠárka Miková: Foto se svolením Šárky Mikové

Zdroje info: Autor, Šárka Miková

Náhledové foto: Se svolením Šárky Mikové

Zajímá mě vše okolo zdraví. O své zkušenosti z této oblasti se rád podělím.