Vláda se bije v prsa: My jsme školy nezavřeli. Co na tom, že v nich omikron kosí jedno dítě po druhém
Podle dat, která jsou běžně k dispozici na webových stránkách Ústavu zdravotnických informací a statistiky ČR (ÚZIS), je zřejmé, že epidemie omikronu na školách ještě nedosáhla svého vrcholu. Děti se v nich „vesele“ proměřují, jakoby se nechumelilo. Je to záměr vlády? A rozumí vůbec ministr zdravotnictví Válek grafům? Vypadá to, že nikoliv, protože by jinak nemohl tvrdit, že křivka ve školách začíná klesat a chystá se jít dolů.
Výuka ve školách za každou cenu
Kdo má dítě školou povinné, tak ví, jaká situace v současné době většinou ve školách panuje. Třídy jdou z karantény do karantény, marodí členové pedagogického sboru a mnohde se učí tak, aby se neřeklo. Jak by také ne, když supluje, kdo má ruky a nohy a není pozitivní na covid-19. Kvalitní výuka šla někde úplně stranou, dětem místo učení pouští filmy, aby je během suplování zabavili. Zatímco loňský rok prožily děti na distančním vzdělávání a alespoň něco se naučily, letos z rozhodnutí nové vlády jsou vystaveny permanentnímu stresu z toho, jestli se náhodou nenakazí covidem-19, jestli zůstanou ve škole, nebo budou muset jít domů do karantény.
Foto: Pedagogicka-komora.cz
Válek: Mým cílem je provést nás vlnou omikronu co nejbezpečněji
Na svém twitterovém účtu ministr Válek sdělil národu, že díky pravidelnému a intenzivnímu testování se vládě podařilo zploštit růstovou křivku nákazy a udržet otevřené školy, a to bez nouzového stavu a bez lockdownu. Pravda je, že školy opravdu plošně otevřené většinou zůstaly. Ale za jakou cenu? Zajímá to vůbec naše vládní představitele, kteří tak alibisticky přenechali zodpovědnost za provoz školy v podmínkách rychle se šířícího omikronu na ředitelích základních a středních škol? Pokud se některé školy nakonec uzavřou na popud svých ředitelů, vláda je mimo hru, protože ona to nenařídila. Takže vlastně plní, co slíbila svým voličům.
Foto: Pedagogicka-komora.cz
Na vině jsou i krajské hygieny
Mnohdy ředitelům škol s tím nemohly ani krajské hygienické stanice, jejichž rychlost trasování se rovná pohybu spícího šneka. Někteří žáci čekají na SMS od hygieny ohledně pozitivity na covid-19 třeba i tři dny. Mezitím pochopitelně chodí do školy a viry se vesele šíří dál. A když jim konečně přijde SMS, jdou na zbylé dva dny do karantény. Leckde to vypadá i takhle – ve čtvrtek se ve třídě objeví pozitivní žák. Hygiena to dá škole vědět v pondělí. V úterý jsou tedy děti v karanténě na distanční výuce. Ale ve středu už jdou zase do školy, protože světe div se – pětidenní karanténa jim už uběhla.
Děti jako rukojmí
Může se pak někdo divit, že vzrůstá počet dětí s psychickými problémy? Ne každý školák má dostatečně odolnou psychiku. Jsou i úzkostlivé děti, na které tento systém působí negativně. Jestlipak ministr Válek ví, že na vyšetření u dětských psychiatrů se čeká i pět až šest měsíců? A umí si představit, co to je mít doma dítě s depresí, kterému se nemůže dostat odborné pomoci, protože psychiatři prostě nestíhají? Loni byla distanční výuka. Nebyl to sice ideál, ale to, co se děje ve školách tento školní rok, je snad ještě horší.
Foto: Pedagogicka-komora.cz
A nyní trochu čísel
Ministr Válek v televizi dne 23. ledna 2022 v Otázkách Václava Moravce u sice tvrdil, že se křivka nákazy ve školách již zplošťuje, vrchol je tedy za nimi a počet nakažených začíná pomalu klesat. Je to ale pravda? Podle údajů ÚZIS jsou počty nově nakažených dětí a žáků ve všech věkových kategoriích na maximech. Začaly růst i počty hospitalizovaných do 19 let. Za této situace se vláda rozhodla přestat děti ve škole testovat, a to od 18. února. Úvahy o ukončení testování by měly smysl, kdyby počet nakažených skutečně výrazně klesal. Od počátku epidemie se nakazilo 593 871 žáků od 6 do 19 let. Jen za leden 2022 to bylo 158 308 nově nakažených žáků.
Zdroj: Pedagogická-komora.cz, ÚZIS.cz, Twitter.com, https://zpravy.aktualne.cz/domaci/vlada-rozvolneni-covid-odbornici/
Náhledové foto: Twitter Vlastimila Válka
Zdraví je velmi důležité. Co mu prospívá a co ne? Některé zajímavé tipy se vám pokusím nabídnout.