Zpětnou vazbu dětem musíte podat určitým tónem

Zpětná vazba je jedním z nejsilnějších nástrojů, které mají rodiče a učitelé k dispozici, aby dětem pomohli růst a učit se. Není to jen o tom, co říkáme, ale i tom, jak to říkáme. Výčitky, kritika nebo přílišný důraz na chyby mohou dítě snadno znejistit a ovlivnit jeho sebevědomí. Přitom efektivní zpětná vazba, která je poskytována s ohledem na tón a volbu slov, může motivovat, budovat jejich sebedůvěru a přispět ke zdravému vývoji.

Tón rozhoduje: Když je klid a pochopení více než chvála nebo kritika

Děti jsou velmi vnímavé. Tón hlasu a celkové naladění při zpětné vazbě hrají zásadní roli v tom, jak naše sdělení přijmou. Vysvětlovat věci klidně, bez zvedání hlasu a rozčílení, je základem. Když dítě udělá chybu, je pro něj snazší vnímat rady a návrhy na zlepšení, pokud jsou sděleny s laskavostí a respektem.

Zaměřte se na činy

Jednou z nejčastějších chyb při poskytování zpětné vazby je zaměření na dítě jako osobnost místo na jeho chování. Výrazy jako ty jsi ale nepořádný nebo vždycky zapomínáš mohou vést k tomu, že si dítě vytvoří negativní obraz o sobě samém. Zkuste spíše popsat konkrétní situaci nebo chování, na které chcete upozornit. Například zkuste Všimla jsem si, že tvé hračky zůstaly rozházené na zemi. Pojďme je společně uklidit.

Foto: Pixabay

Buďte konkrétní: Vyhněte se obecným hodnocením

Děti se často ztrácí v obecných prohlášeních typu to jsi udělal špatně nebo mělo by to být lepší. Pokud je potřeba poskytnout kritiku, zaměřte se na konkrétní situaci nebo detaily, aby dítě vědělo, co zlepšit. Zkuste například říct: Myslím, že kdybys při psaní úkolu zpomalila a soustředila se na správný pravopis, bude to příště lepší.

Pomoct vám může i to, když dítě naučíte reflexi, oceníte jeho pokrok a budete se vyhýbat výčitkám či ironii. V opačném případě se dítě může uzavřít, prožívat negativní emoce a v pokročilých stádiích se před vámi uzavře úplně.

Zdroje info: eduklub.cz, spomocnik.rvp.cz

Náhledové foto: Pixabay